1998:509

av Britta Olinder

om handel och rättvisa

OMot 1998:509

Vi lever i en allt mer kommersialiserad och internationaliserad värld. Det är svårt för den enskilde att få grepp om vad det är som händer och vad det får för konsekvenser. Hur påverkar multinationella företag människors liv här och i fattiga länder? Hur kommer MAI (Multilateral Agreement on Invenstment) att påverka förhållandena?

Samtidigt finns en tendens att kyrkans internationella bistånd - eller rättare utvecklingssamarbete - mer och mer tar formen av rättvisande handel. En verkligt rättvis handel i stor skala skulle betyda långt mer än de medel vi kan samla in.

Därför är det viktigt att Svenska kyrkan, gärna i samarbete med andra kyrkor, kan bearbeta handels- och investeringsfrågor, särskilt i relation till WTO (World Trade Organization) och MAI.

Den avdelning som arbetar med sådana här problem är Global ekonomi, men där har man inte tillräckliga resurser för detta mer övergripande arbete.

Med anledning därav hemställes

att ombudsmötet beslutar att resurser ställs till förfogande för detta viktiga arbete.

Göteborg den 17 juni 1998

Britta Olinder